Prinsjesdag 2022: Dit willen ondernemers in de troonrede lezen

13-09-2022

Veel van de overheidsplannen zijn al uitgelekt. Maar misschien staat er voor ondernemers toch nog iets nieuws en interessants in de troonrede. Wat zou dat moeten zijn? We vroegen het 3 ondernemers.

 

‘Compensatie voor de hoge gasprijzen’

Hilbert Wiechers | Wiechers Wonen | Dwingeloo

‘Goed nieuws en perspectief voor ondernemers. Daar hoop ik op in de troonrede. Want wat we tot nu toe horen van wat is uitgelekt, is alleen maar negatief. We krijgen wel heel veel over ons heen. Het minimumloon gaat omhoog en de gasprijzen blijven stijgen. Ik ken veel ondernemers die nog bezig zijn met terugbetalen van de coronasteun. Zij worden echt tot het uiterste gedreven. Nou vooruit, als ik echt één punt moet noemen, dan zou ik graag een compensatie zien voor de hoge gasprijzen. Zelf heb ik daar gelukkig niet extreem veel last van, want ik zit niet in een energie-intensieve branche. Maar als ik hoor dat allerlei bakkerijen gewoon niet meer door kunnen, dat is toch verschrikkelijk? En de overheid profiteert van de hoge prijzen, door het innen van hogere belastingen, dus daar mag best wel iets tegenover staan.’

 

‘Overheid moet leiderschap tonen’

Shirley Schijvens | Schijvens Corporate Fashion | Hilvarenbeek

‘Voor mkb-bedrijven zoals dat van ons wordt alles al duurder; de grondstoffen, het transport, energie en nu gaan ook de lonen omhoog. Onze marges slinken alleen maar en dat kunnen we niet meer op onze klanten afwentelen. De overheid moet leiderschap tonen. Stimuleer de banken om tóch te investeren, verlaag de inkomstenbelasting én werk met Europa om de situatie in Oekraïne op te lossen. En dat is niet het enige dat van mij in de troonrede mag. Zo vind ik dat de winstbelasting pas vanaf vijf procent winst zou moeten gelden. Want anders raak je mkb-bedrijven zoals het mijne, met veertig man in dienst, die maximaal twee procent winst halen. Met als gevolg dat banken, die geen risico durven nemen, niet meer in je willen investeren omdat je te weinig overhoudt. De overheid moet dat geld maar bij de grote winstmakers halen.’

 

‘Maak meer uren werken aantrekkelijker’

Rob Banken | Banken Champignons | Wijchen

‘Ik hoop dat het kabinet het aantrekkelijker maakt om meer uren te werken. Om de inflatie aan te pakken moeten we allemaal bijdragen. Ik heb ook last van personeelstekort, sommige collega’s moeten meer uren werken, omdat er minder mensen zijn en de vraag is toegenomen. We zijn een familiebedrijf en zetten wel een tandje bij. Maar we moeten ook buitenlandse krachten aannemen, omdat Nederlanders de uren niet willen maken. Jammer toch? Ik vind het kwalijk dat de vakbonden alleen maar minder uren willen voor hetzelfde salaris zonder koopkrachtverlies. De overheid mag best arbeid belastingtechnisch aantrekkelijker maken. Als maar niet alles wordt neergelegd bij ondernemers, want dat is wat ik in de uitgelekte plannen zie. Extra loonkosten, hogere energieprijzen; het is allemaal niet meer door het bedrijfsleven op te hoesten.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief