Zou het Jan van Zijl lukken: Euroskills 2024 in Nederland?

13-02-2020

Er is nog een andere kaper op de kust. Maar als het aan Jan van Zijl, voorzitter WorldSkills Netherlands ligt, gaat Nederland in 2024 de Euroskills organiseren. ‘In het buitenland hebben ze de statuur van Olympische Spelen.’

 

Kijken er graag mensen naar mbo-studenten die taartjes bakken?

'Zeker weten. Vorig jaar werden de Euroskills – wedstrijden voor jonge vakmensen van meubelmaker tot patissier –in Boedapest gehouden én uitgezonden op NPO3, op een tamelijk onmogelijk tijdstip. Toch keken er honderdduizend mensen naar. Wat mij dan frustreert, is dat er wél de hele week reclame wordt gemaakt voor Heel Holland Bakt, maar niet voor deze – weliswaar Europese – krachtmeting die in sommige landen minstens zo groots gevierd worden als de Olympische Spelen. Toen de wereldspelen voor jonge vakmensen in Rusland werden gehouden, werd een stadion zo groot als de Arena beschikbaar gesteld en was Poetin himself daar ook bij aanwezig.'

Wie is Jan van Zijl?Jan van Zijl (1952) zat tot 2000 11 jaar lang in de Tweede Kamer voor de PvdA. Vervolgens werd hij voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen. Hij vervolgde zijn loopbaan met het voorzitterschap van de MBO Raad van 2007 tot 2016 – hij werd toen opgevolgd door Ton Heerts. Sinds 1 januari 2017 is hij voorzitter van Stichting WorldSkills Netherlands

Waarom is er in Nederland minder aandacht voor deze wedstrijd?

'Toen ik voorzitter was van de MBO Raad merkte ik al hoe ingewikkeld het is om goed nieuws over het mbo onder de aandacht te krijgen. Rond het mbo hangt soms een tobberige sfeer, mensen zien het als een ingewikkelde onderwijssoort. En veel ouders zien nog steeds hun kind liever naar het hbo of de universiteit gaan. Bij het mbo gaat het al snel over kwetsbare studenten, terwijl het merendeel gewoon als bakker, bloemist, ict'er of horecamedewerker aan de slag gaat. Deze vakwedstrijden zijn een pareltje. Wist je dat er inmiddels 30.000 mbo-studenten in Nederland aan meedoen? Geef het dan ook de aandacht die het verdient.'

 

U wilt de Euroskills naar Nederland halen in 2024. Zitten ondernemers daarop te wachten, denkt u?

'Ik kan de krapte op de arbeidsmarkt niet veranderen. Maar ik denk wel dat de beeldvorming over het mbo en het vmbo beter wordt als we heel Nederland laten zien wat voor uitstekend vakmanschap deze jongeren in huis hebben. En dat is ook voor ondernemers goed. Het regent op dit moment brieven van ceo's van grote bedrijven die ook graag willen dat de Euroskills in Nederland worden gehouden. Ook zij willen een imagoverbetering van vakmanschap. Dat is voor de hele economie en maatschappij belangrijk. Voor de jongeren die een beroepsopleiding volgen - zo’n 1 miljoen vmbo’ers en mbo’ers samen – is dit ook een enorme imagoboost. Laatst was ik met mijn vrouw eten in een sterrestaurant. Op de menukaart stond dat de gastvrouw van het restaurant een medaille had gewonnen bij de Euroskills. Die trots dragen vakmensen dus echt uit.'

 

Benieuwd naar meer informatie over de Euroskills en de Nederlandse kandidatuur? Hier lees je meer.

 

Als iedereen wil, waar wachten we dan nog op?

'We hebben een geduchte concurrent: Denemarken. Ook zij hebben een bidbook gestuurd naar de Europese lidstaten die over deze verkiezing gaan. Je kunt het vergelijken met bijvoorbeeld het EK Voetbal. Er wordt gestemd op het land waarin iedereen het meest vertrouwen heeft qua organisatie. Ik hoop eigenlijk dat premier Mark Rutte een mooie videoboodschap instuurt naar de besluitvormende vergadering waarin hij zegt dat hij onze kandidatuur steunt. Ceo's van grote bedrijven nodig ik ook van harte uit dat te doen. En dan wordt het spannend: 19 maart wordt er in Graz een besluit genomen.'

 

'Deze vakwedstrijden zijn een pareltje'

 

 

En áls het Nederland verkozen wordt, dan…?

'…moet er nog wel wat gebeuren. Iedereen die nu zegt de kandidatuur te steunen, moet over de brug komen. Qua kosten kun je het niet vergelijken met de organisatie van het Songfestival, maar er is toch zo'n 12, 13 miljoen voor nodig. En dat is veel en weinig tegelijk. Ja, het is veel geld, maar het is wél een groot event met een enorme uitstraling. Inclusief een meerjarige campagne zorgt dat wel voor herkenning én erkenning van vakmanschap en beroepsonderwijs. Ik ga er vanuit dat zowel het bedrijfsleven als het ministerie van Onderwijs dit willen meefinancieren. Iedere gast die ik meeneem naar de nationale wedstrijden, zegt: 'Dit is zó leuk, waarom wist ik dit niet?' Hoe mooi is het dan als we dit feestje in Nederland kunnen organiseren, mét de bijbehorende aandacht?'

Bekijk hier de aftermovie van TeamNL op Euroskills 2018

 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.