2.000 zonnepanelen: en wat doet ú voor het klimaat?

28-03-2019

‘Er is nog veel werk aan de winkel’, concludeerde het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onlangs na de doorrekening van het Klimaatakkoord. Daarom vragen we drie ondernemers: wat doet u eigenlijk voor het klimaat? 

 

Karin OssendrijverKarin Ossendrijver | eigenaar bouw- en aannemersbedrijf Ossendrijver | Amersfoort
‘Ik ben zuinig met energie’

’Ik ben al vegetariër sinds mijn 20ste. Het lijden van dieren in de bio-industrie stond me teveel tegen. Thuis probeer ik zuinig met energie om te gaan. Elektrische apparaten staan bij mij niet in de stand-bymodus, ik ga niet elke dag in bad. Bij renovatieprojecten voert mijn bedrijf hout, steen en ijzer gescheiden af. Van dat ijzer worden weer schroeven en moertjes gemaakt. Opdrachtgevers probeer ik van te voren zó te sturen dat ze goede isolatie meenemen in de bouwplannen. Daar ligt de basis voor energiebesparing. Duurzaamheid draait ook om life cycle. Is het duurzaam om kozijnen van milieuvriendelijk vurenhout te installeren, als je die na tien jaar weer moet vervangen? De beste prikkel om bewuster met het klimaat om te gaan is een financiële, voor zowel bedrijven als consumenten. Anders gebeurt er he-le-maal niks.’

 

Rob BankenRob Banken | directeur Banken Champignons | Wijchen
‘2.000 zonnepanelen geïnstalleerd’

‘Wist je dat champignons sowieso circulaire producten zijn? Paddenstoelen groeien op paardenmest, kippenmest en stro – op afvalproducten dus. Verder zijn tweeduizend zonnepanelen geïnstalleerd op de daken van onze gebouwen. We gebruiken restwarmte, spoelen onze wc’s door met regenwater. Ik rijd in een elektrische auto. Thuis heb ik ook zonnepanelen, en mijn huis is vrij goed geïsoleerd. Duurzaamheid zit in mij, zo ben ik opgevoed. Ook gewoonweg omdat dat geld bespaart. We moeten oppassen dat we in de klimaatplannen niet te veel kosten op het bedrijfsleven verhalen. De groente- en fruitbranche is afhankelijk van export; te duur worden mogen we niet. Ik vind het moeilijk te verteren dat grote landen als de Verenigde Staten niet meedoen met het Klimaatakkoord, terwijl wij als klein exportland hard ons best doen om voorop te lopen.’

 

Anja JessurunAnja Jessurun | eigenaar verffabriek Norway Coatings | Utrecht
‘Wij verkochten als een van de eerste duurzame verf’

‘Nou, wij verkopen duurzame verf – ons bedrijf was een van de eerste in Nederland. Dat betekent dat de verf watergedragen is en twaalf jaar lang meegaat. Warmte wordt gerecycled via onze warmteterugwinningsinstallatie, waarmee we ons energieverbruik minimaliseren. Als je toekomstgericht bent als bedrijf, móet je dat allemaal wel doen. Een schonere omgeving ga je niet in een jaar bereiken, maar je moet ergens beginnen. Dat is in het belang van onze aardkloot, daar voel ik me verantwoordelijk voor. Verder woon ik in een geïsoleerd huis, ik scheid afval, en bij aankopen let ik erop dat er niet te veel plastic om de producten zit. Ik moet bekennen dat er soms dingen doorheen glippen. Het is heel moeilijk om honderd procent consequent milieuvriendelijk te leven.’

 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.