Zo kan het ook: samen 4.000 arbeidsgehandicapten helpen

03-07-2017

Voor een ondernemer alleen kan het knap lastig zijn om een werknemer met een arbeidshandicap te plaatsen. Maar sámen kunnen ze veel meer bereiken, vertelt Henk Kool, voorzitter van BIZ Platform NL. En dan kan dat op industrieterreinen en in winkelstraten zomaar 4.000 banen opleveren.

 

U weet hoe je snel mensen met een arbeidshandicap aan het werk helpt?
‘Van Aart van der Gaag, boegbeeld van de Op naar de 100.000 banen, begreep ik dat het moeilijk is om mkb-bedrijven te bereiken en aan te sporen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Voor individuele ondernemers is het soms best lastig om extra arbeidsplekken te creëren en mensen die onder de Participatiewet vallen een kans te geven. Maar ondernemers samen kunnen dat wél. Op veel industrieterreinen en in winkelstraten zijn ondernemers inmiddels verenigd in een Bedrijfsinvesteringszone (BIZ). Die kunnen wel wat hulp gebruiken bij het veilig, schoon en aantrekkelijk houden van hun gebied.’

 

Lopen ondernemers er warm voor om hiermee te beginnen?
‘In het begin is het natuurlijk aftasten. Ondernemers willen graag ontlast worden, zitten niet te wachten op bureaucratie. En vinden het soms ook spannend: hoe werkt dat en hoe is het om met iemand te werken uit de Participatiewet? Moet ik die dan zelf gaan begeleiden? Of een ingewikkeld extra toilet aanleggen? Voorop staat dat de begeleiding niet door ondernemers zelf wordt gedaan, maar door gemeente of sociale werkplaats. En uiteindelijk profiteren ondernemers ervan. Er wordt hen namelijk werk uit handen genomen zodat ze zich beter kunnen focussen op het ondernemen. Tegelijkertijd helpen ze dus mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan.’

 

Welke successen zijn er al?
‘Op dit moment lopen er een paar pilots. Een mooi voorbeeld is Spoorzicht, een bedrijventerrein in Nieuw-Vennep. Daar gebeuren nu twee dingen. Een groep mensen met een arbeidsbeperking, afkomstig van een nabijgelegen zorginstelling, zorgt voor het ophalen van lege cartridges, karton, papier en toners bij de bedrijven op het terrein, zodat ze daar zelf geen omkijken naar hebben. Een afvalbedrijf haalt alles dan op een centrale plek op. Ook komt er dit jaar een lunchcorner op het bedrijventerrein – die was er namelijk nog niet. Dat idee leefde al bij twee lokale ondernemers, en zij gaan dat nu samen doen met mensen van deze zorginstelling.’

 

Zo’n lunchcorner past toch niet overal?
‘Laat ik vooropstellen dat dit echt gaat om additioneel werk, er is geen sprake van verdringing. We hebben echt gezocht naar banen die er anders niet waren. Een andere pilot die binnenkort van start gaat in Schiedam is heel ambitieus. Daar gaan mensen uit de Participatiewet online-bestellingen van winkels nog dezelfde dag langsbrengen bij klanten. Ondernemers gaven aan dat ze daar behoefte aan hebben bij al het online-geweld van internetgiganten. Op het moment dat dat slaagt, voeg je dus echt iets toe. Daar is een BIZ dan ook voor bedoeld.’

 

Dus over vijf jaar doet elke BIZ dit?
‘Ik moet natuurlijk uitkijken wat ik zeg, want hier word ik aan gehouden. Maar laat ik ambitieus zijn. Op dit moment zijn er vierhonderd BIZ’s in Nederland. Ik hoop dat dat aantal over vijf jaar verdubbeld is, want er zijn nog genoeg gebieden zonder BIZ en het gaat ontzettend hard. Als de helft daarvan nou tien mensen aan het werk helpt, dan betekent dat dat 4.000 mensen niet meer langs de kant hoeven staan. Zo komen we weer een stapje dichterbij de 100.000 banen. Het zou dan ook mooi zijn als deze mensen meetellen voor de quota van bedrijven die in zo’n BIZ zitten – dat is nog een punt van aandacht.’