Verkiezingen 2017: wie krijgt de stem van ondernemers?

14-02-2017

Nog een krappe maand en heel Nederland gaat weer naar de stembus. En nog nooit zijn er zoveel zwevende kiezers geweest. Op welke partij gaan deze ondernemers stemmen?

 

Majid AgrandiMajid Agrandi / Pizzeria Grandi / Nieuwegein

‘Zeker weten GroenLinks’

 

‘De afgelopen jaren heb ik vaak op de PvdA en op de SP gestemd. Maar deze keer ga ik voor GroenLinks. Ik wil op een jong en fris iemand stemmen en voor mij is dat Jesse Klaver. Geen partij voor ondernemers? Nou, ik vind de VVD ook geen ondernemerspartij meer. Ze beloven je van alles, maar doen uiteindelijk niks.’

‘Een groene toekomst voor Nederland vind ik belangrijk, ook op het gebied van energie. GroenLinks is daar voorstander van. En meer mensen moeten de komende jaren aan werk geholpen worden. Daar moet de nieuwe regering zich voor gaan inzetten.’

‘Ik ben bang dat Geert Wilders heel veel stemmen gaat krijgen. Aan de ene kant snap ik dat mensen ontevreden zijn. Wij moeten hard knokken en sommige asielzoekers krijgen snel een uitkering. Maar Wilders gaat dat echt niet oplossen. Hij is een racist en beledigt alleen maar. Kijk naar Amerika: willen wij ook zo’n dictator?’

 

Bas JanssenBas Janssen / Declaree / Rotterdam

‘Misschien CDA’

 

‘Normaal gesproken zou ik VVD stemmen. Dat past bij mij als ondernemer. Maar ik voel me op dit moment niet zo goed vertegenwoordigd door de VVD. Die partij heeft volgens mij in de gaten dat je de meeste stemmen haalt door niet ondernemers aan te spreken, maar juist de ‘grote meute’. Daar horen populistische uitspraken bij, dezelfde tactiek die de PVV hanteert.’

‘Welke alternatieven er zijn? Ik weet het niet zo goed. Misschien wel het CDA? Een degelijke, zakelijke partij. Ik ben niet christelijk, maar voor mij staat de c voor familiewaarden en die steun ik wel. Ik ga in elk geval niet op een kleine partij stemmen waar niemand ooit van heeft gehoord.’

‘De formatie wordt straks heel lastig. Ik denk dat de PVV de grootste wordt en niemand wil met Wilders regeren. Dus krijg je de vier partijen eronder die het maar samen moeten uitzoeken. Het wordt een zootje.’

 

Wolter SmitWolter Smit / TOPdesk / Delft

‘VVD. Of toch D66?’

 

‘Ik denk dat het Rutte gaat worden, maar helemaal zeker ben ik nog niet. De VVD is voor mij niet enthousiast genoeg over bijvoorbeeld het milieu. Verder ben ik fervent Europeaan, waardoor ik ook wel wat zie in D66. Met de opkomst van Trump is het goed om helder te krijgen bij iedereen dat open grenzen juist goed zijn.’

‘Mijn tactiek is heel simpel: de partijprogramma’s goed doorlezen voordat ik mijn stem uitbreng. Dan zie je ook goed hoe scherp partijen formuleren. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in Delft viel me bijvoorbeeld op hoe scherp de Studentenpartij formuleerde. Veel partijen roepen maar wat.’

‘Ik ben bang voor ‘Italiaanse toestanden’ na de verkiezingen. Zoveel partijen die wel wat zetels gaan halen. Een regering vormen wordt knap lastig. Misschien wordt het wel ouderwets CDA, VVD en D66. De PVV en VVD samen in een regering, daar kan ik me niks bij voorstellen. Het sociale programma van de PVV is extreem-links.’